Batman Arkham Knight

Batman: Arkham Knight

Recension: Batman: Arkham Knight (Xbox One)

Väntan har varit lång men nu är Rocksteady Studios tillbaka med den avslutande delen i deras saga om Batman. Blir det ett storslaget avsked eller skulle Batman ha dragit sig tillbaka tidigare? Svaret får vi snart då vi tar oss ann Batman: Arkham Knight.

Föregångarna Arkham Asylum och Arkham City tillhör några av mina absoluta favoritspel så när det återigen är dags att ge sig ut i Gotham så är det förståeligt nog stora förväntningar som möter spelet.

Det första jag märker är grafiken. Asylum och City var snygga spel på sin tid men det märks att Arkham Knight är gjord för den nyare generations konsoler och PC. Från allra första stunden vi får styra Batman så slås man av all detaljrikedom. Allt från regneffekterna, hur Batmans kappa rör sig i vinden till den enorma staden Gotham är visar hur mycket energi Rocksteady har lagt på detaljer. För denna recension så spelades versionen till Xbox One och jag stötte inte på några problem men i skrivande stund så är PC-versionen ett riktigt haveri. Detta ska tydligen fixas men så sent som september.

Batman: Arkham Knight
Batman: Arkham Knight

Men det är inte bara miljön och själva staden som har fått sig ett ansiktslyft. Självklart innehåller denna historia en stor samling av klassiska skurkar så som Scarecrow, Two Face, Riddler, Harley Quinn samt den mystiska nykomlingen Arkham Knight. Scarecrow tycker jag har fått den största förändringen sedan de första spelen i serien. Borta är det mesta av den gasmask/säckvävs combon han hade på sig i början. Nu ser man mer av hans ansikte och han är om något mer skrämmande nu än tidigare.

Scarecrow är även den som är huvudskurken denna gång tätt följd av Arkham Knight. Scarecrows plan denna gång är att släppa ut sitt Fear toxin i staden vilket får Gothams ledare att utrymma hela staden. Detta gör såklart att skurkarna tar över. Men vem är Arkham Knight? Denna nykomling verkar ha en personlig vendetta med Batman och teorierna om hans identitet är många men när avslöjandet sker så borde de flesta ha kunnat lista ut vem det var. Lite trist när hans medverkan marknadsfördes hårt inför releasen.

Batman: Arkham Knight
Batman: Arkham Knight

Huvudpunkterna i storyn är alltså Scarecrow och Arkham Knight men det finns så mycket mer. Eftersom att det är så många andra klassiska skurkar med i spelet så kan ju såklart inte alla ta lika stor plats. Two Face får en del av historien i form av ett par sidouppdrag där du ska stoppa pågående bankrån för att sedan ta dig ann Two Face själv. Penguin ska du spåra upp genom att leta reda på hans vapenlager och sedan förstöra dessa. The Riddler har återigen placerat ut tonvis med gröna frågetecken i staden och att samla dessa kommer att ta lång tid. Belöningen för att lösa alla hans gåtor är att du faktiskt får en chans att slänga honom bakom lås och bom mot slutet. Det finns som sagt otroligt mycket sidouppdrag och små easter eggs att hitta i staden och det mesta ger ett rejält mervärde till spelet. Själva huvudstoryn sträcker sig omkring mellan 10-16 timmar beroende på vilken svårighetsgrad du har valt men allt extra du kan göra förlänger speltiden rejält och det är starkt rekommenderat att du testar några sidouppdrag för att kunna uppgradera Batman och hans förmåga att stå emot stryk.

En annan sak som marknadsfördes kraftigt var inkluderingen av Batmobilen. Den hade tidigare bara varit med i några mellansekvenser i Asylum där den bland annat körde ner Killer Croc i havet men i Arkham Knight så spelar den en större roll. En mycket större roll. Och här känner jag mig lite kluven. Även fast det känns lite konstigt med kontrollen när du styr bilen så vänjer man sig snabbt. Du kan när som helst växla mellan att bara köra runt som en vanlig bil eller transformera till en slags tank med en kulspruta och raketskjutare. Du använder dig av denna version för att strida mot Arkham Knights arme av små tankar som patrullerar Gothams gator. Striderna är toppen men sker alldeles för ofta och ett par av dom mot slutet av äventyret är alldeles för långa och stundtals orättvisa. På det stora hela så blir man tvungen att använda Batmobilen alldeles för ofta och det är oftast mycket lättare att ta sig från punkt A till punkt B genom att sväva i skyn som Batman istället för att köra sig fram på Gothams gator.

Batman: Arkham Knight
Batman: Arkham Knight

Jag har valt att utelämna en hel del i denna recension för att ni som ännu inte har spelat spelet ska kunna upptäcka allt på egen hand samt själv få bli överraskade, eller inte, av Arkham Knights identitet. Spelet är helt klart värt att spela men ge det gärna tid och försöka upptäcka så mycket som möjligt. Gör sidouppdragen och försök att inte skynda igenom storyn. Då får du ut den bästa upplevelsen.

När storyn väl är över så tycker jag ändå att det var ett värdigt avslut på Rocksteadys Batmansaga och jag tycker helt klart att du ska ge spelet en chans.

Totalt: [7,8]

Grafik: 9