Lego Marvel Super Heroes

Lego Marvel Super Heroes

Recension: Lego Marvel Super Heroes

Då var det dags för ett ytterligare lego spel. Tidigare legospel som vi fått se är Lego Star Wars, Lego Indiana Jones, Lego Harry Potter, Lego pirates of caribbean och Lego Lord of the Ring. Alla har de präglats med en skön parodi från de riktiga filmerna, och det är där vi har tjusningen i Legospelen samt att det är det som även gör de spelbara för oss lite äldre då de kanske ses mest som barnspel. Den här gången så proppar TTgames spelet fullt med de kända Marvel-hjältar så som Iron Man, Fantastic Four, Wolverine, Hulken med flera. Frågan är, blir det en enda rörig soppa eller lyckas man balansera det här?

Det hela börjar med att Iron Man och S.H.I.E.L.D. Jagar Silver Surfer som i sin tur blir nerskjuten av Doktor Doom. I det skede så splittras Silver Surfer’s bräda i ”cosmic bricks” som faller utspritt ner på jorden som nu måste återfinnas innan de hamnar i fel händer, och det är härifrån historien tar vid.

Spelet börjar med en rafflande fart och jag befinner mig vid Grand Central Station, med Hulken och Iron Man där Sand man och Abomination har tagit stationen som gisslan för att få tag i Cosmic Bricks. Jag känner att jag direkt sugs in i ett fartfyllt actionbetonat äventyr. Allt flyter på med en skön takt, och det blir aldrig för utdraget. Humorn finns där precis som i de tidigare legospelen och roliga kommentarer bräcks ut här och där. Asflabbar tidigt redan på första banan då Hulken ställs mot Abomination i ett tidigt skede. Precis som två gamla boxningsdockor står det öga mot öga och bara vevar mot varandra, ser hur kul ut som helst. Relativt snabbt står jag framför min första boss ”Sand Man” och inser hur det här kommer att eskalera sig till det positiva.

Lego Marvel Super Heroes
Lego Marvel Super Heroes

Precis som de andra Legospelen så är Lego Marvel Super Heroes fullmatad med hitta hemligheter, lösa pussel och slå sönder saker till en oändlighet. Att lösa pussel kanske inte är det mest utmanade då de riktar sig till en yngre publik, men jag kan i vissa fall tycka vissa moment kan vara något långsökt för en stackars liten. Men då är det ju bra, för när som helst så kan man plocka upp en andra kontroll och hoppa in för att hjälpa eller delta så länge man behagar, och här blir det nog ännu roligare när man tillsammans får knäcka nöten. Hemligheter finns det överallt, oftast så handlar det om att man måste återgå till banan då man måste för det mesta använda en helt annan gubbe, vilket gynnar till att spelet blir återspelbart, inte bara för att köra om utan för att hitta hemligheter. Att slå sönder saker finns det då ingen brist på i princip så är allt förstörbart, visa föremål indikeras att finnas fler av, hitta de och bli såklart belönad. Det är nästan i stundtals som jag tror legobitar ska börja sippra ut ur tv’n.

Musik och ljudeffekter dundrar och klingar i takt allt låter bra och passande, även i det här Legospelet så har vi röster på karaktärerna. Bland de första Legospelen som Lego Star Wars så hade man inga röster, man fick läsa hm, eh, ih och förstå själv vad som antogs vilket jag tyckte var en stor charm då, men med Lego Marvel Super Heroes så fungerar det superb med röster, och de som gör rösterna gör ett kanonjobb. Spelkontrollen är sig lik om du tidigare spelat något Legospel, kan kännas något sladdrig i vissa moment, men inget nämnvärt. Spelar man själv så får man från och till byta mellan de karaktärer man spelar med, fungerar bra när det är två, men kan bli lite rörigt och ett irriterande moment när de är fler.

Variationerna på banorna är sköna. Från storstaden till beachen.

Den grafiska biten är enligt mig riktigt tjusigt vad som målas upp framför ens ögon. Designen på alla legogubbar får mig att dra ordentligt på smilbanden, och favoriterna som går starkast för mig är Venom, Iron Man och Hulken. En rolig detalj är att vissa karaktärer har som två sidor, Hulken är ju egentligen en vanlig människa (Bruce Banner) som i ett militäriskt experiment blev utsatt för en hög dos av strålning som i sin tur ledde Bruce till att kunna förvandla sig till Hulken. Så i spelet så kan man växla mellan att vara Hulken eller Bruce, och inte nog med det så har de olika egenskaper. Är du Bruce så kan man bygga lego, och när man är Hulken så kan man krossa saker som inte Bruce klarar av. Men för att återgå, bandesignen är riktigt härlig och variationen är mångsidig. Allt känns spännande ända fram till slutet. Du kanske har sett frihetsgudinnan, men har du sett inuti? Vi får traska runt i X-man’s stora hus samt bakgård, besöka Fantastic four’s laboratorium, undersöka uppe på högkvarteret S.H.I.E.L.D. Ja vi får även hela New York City att undersöka. Mellan banorna så har vi ett så kallat open-roam där du fritt får undersöka skrymslen och vrår. Här i den öppna staden finns det ytterligare en massa hemligheter att leta rätt på för den som vill ta en pause från själva äventyret eller bara chilla runt i en legobil.

Kanske inte samma mångfald som i Grand Theft Auto, men du kan köra en massa olika fordon som, bilar, båtar, flygplan, helikoptrar och hoppa skydive.

Efter ha matat mig igenom historien som ändå tog sin lilla tid så känner jag mig tillfredsställd, jag har fått besöka en massa platser som jag kommer med glädje att besöka igen, fått ta mig ann en massa bossar som i mitt tycke ha varit riktigt fyndigt påhittade i med hur man ska besegra de, flyga genom staden som Iron Man, samla lego för att köpa alla karaktärer som går att låsa upp, känner vittring av ett barnasinne som pulserar, och här stannar jag gärna ett tag.

Totalt: [8]

Grafik: 8
Spelbarhet: 8