Project Cars

Project Cars

Recension: Project Cars (PS4)

Jag står på banan 24 Le Mans i en Marek RP 219D LMP2, ett vrålåk som gör noll till hundra på 3 sekunder. Inte nog med det så är det ett lopp som kommer ta mig två timmar att ta mig igenom. När jag startar så är det på eftermiddagen och solens strålar letar sig desperat igenom träden som pryder banan runt om som i sin tur gör allt för att blända mig. Mörkret faller och jag har fått byta däck samt tankat bilen, en krasch har ägt rum på banan strax innan slutet, så där får jag se upp för ett däck som ändå finns kvar av den bortbogserade bilen. Solen börjar nu leta sig upp och den tidiga morgonsolen får mig att kisa samt gäspa i soffan där jag sitter och spelar fast det bara har gått en si sådär en och en halv timme, inte för att det har tråkat ut mig, men att jag jag psykologiskt inbillar mig att det är tidigt på morgonen. Med en lättnadskänsla går jag i mål som etta och det stora loppet är över.

Project Cars är en helt enastående bilsimulator på många punkter och det har tagit sina år för Slightly Mad Studios att snickra ihop. Men vi fick ta några förseningar och av vad man läste från dem som testat förhandsversionen av Project Cars så var det nog bra att spelet sköts lite på.

Project Cars
Löjligt snyggt, Project Cars är det mest fotorealistiska bilspel som finns idag.

När jag drar igång Project Cars så vet jag knappt vad jag ska börja med då allt är öppet. Bilar och banor allt finns där tillgängligt vilket jag bara faktiskt ser positivt på. Jag börjar med att plocka ut Mitsubishi Lancer Evolution. Ett vrålåk med 404 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Jag väljer banan Brands Hatch Indy, en lagom kort bana med sex kurvor för att testa lite drift på. Jag märker på första varvet att däcken är kalla och att jag inte riktigt har kontroll, då vill jag bara nämna att jag stängt av alla hjälpmedel. Så, efter första varvet så börjar däcken bli varma och jag sliter som en gnu i handbromsen för att få bilen i ställ, och efter några försök så går det galant och allt känns naturtroget. Går vidare med BMW där det blir mindre fokus på handbroms då den är bakhjulsdriven och har tillräckligt med kraft för att få bakhjulen att spinna. Måste säga även de framhjulsdrivna bilarna känns roliga att köra och gestaltar mer som de uppför sig i verkligheten, och med det så gestaltar Project Cars en mer riktig bilupplevelse jag någonsin provat. Att man tyckte Gran Turismo och Forza levererar riktig körkänsla… Ja, dem är mer eller mindre omkörda av Project Cars som är bättre.

Efter jag provat några bilar och banor så sitter jag flera timmar med att skräddarsy kontrollen samt det visuella, för man kan verkligen anpassa kontroll och bild som passar en. Och via att man kan skräddarsy bild och kontroll så kan man uppleva spelet på olika sett, det vill säga antingen som ett Forza Horizon eller lika svårt som Bloodborne fast i bilspel.

Project Cars
Hela svindlande 45 bilar kan kämpas mot varandra på vissa banor

Men finns det någon bedrift i Project Cars, då allt finns tillgängligt från start? Absolut, man har ett karriärsläge där man tecknar kontrakt för att avancera sig upp och bli den bäste bilföraren genom tiderna. Även i karriärläget så är det fritt, man kan börja med GT3-klassen om man så vill eller faktiskt lära sig med gokart om vad bilracing faktiskt handlar om, det vill säga lära sig om ligga i rätt spårval och bromssträckor. Inför varje tävling så får man köra testvarv runt banan för att se om det är något man måste ändra på bilen, därefter är det dags för kvalificering och sen det avgörande loppet.

I Project Cars så kan man inte trimma bilarna, men man kan givetvis höja, sänka karossen, välja mjuka eller hårda stötdämpare, justera fjädring, ändra lufttryck i däcken med mera. Och att sitta några timmar med att testa olika inställningar är klart värt det för att få till en bra varvtid på banan. Men för dem som inte orkar så kan man klara sig utan det då man under karriären/solo hela tiden kan ändra svårighetsgraden på sina motståndare, men ett riktigt race ska vara spännande ända in på mållinjen.

Grafiken i Project Cars är det vansinnigaste skarpaste grafik jag beskådat samt att det nästintill pumpar på med 60 bilder per sekund. Otroligt detaljerade bilmodeller med härliga omgivningar att vila ögonen på både under race och till repriser och den silkeslena, följsamma bilduppdateringen gör att man bara avnjuter spelet ännu mer. Visst hostar den till lite i repriserna samt när det blir över 30 bilar som ska in i en kurva, men det upplever inte jag som om det skulle sänka spelet. Ljussättningen är helt fenomenal, tidig morgonsol/eftermiddagssol bländar verkligen mig och jag har svårt att se vägen framför mig. Regn och rusk får mig att sitta på nålar då det blir hutlöst svårt att kontrollera bilen, men fantastiskt återskapat. Vägen fylls av vattenpölar som både omgivningen samt fordon speglas i. Ljudmässigt så låter Project Cars som det ska, monsteråk som skriker som de bör, dock så är det några konstiga ljud som tillkommer när underredet slår i backen då stötdämparna inte klarar att hålla emot eller när man krockar med räcket, något plastigt samt burkigt ljud, men annars låter det bra över lag. Musiken som spelas i menyerna mycket bra passande musik till ett bilspel och faller mig bra i smak.

Project Cars
Regneffekterna är brutalt snyggt i Project Cars

Det som jag ser minus på spelet är att jag upplevt någon konstig fysik när jag kört med veteranbilarna och antalet bilarna som finns att köra, men samtidigt så vet jag att fler bilar kommer och varje bil du sätter dig i har sin egen personlighet, så det är verkligen 74 olika bilar och inte hrm… 20 bilar som känns som en, Forza/Gran Turismo!?!

Kontrollen kändes kanske inte helt hundra när jag började men efter jag pillat med inställningar så fungerade handkontrollen bra, men absolut bäst är det när man kör med ratt.

Multiplayerdelen är som natt och dag antingen så hamnar man med ett gäng som tror de köpt Destruction Derby och bara vill åka omkring och krocka med allt och alla, men dem race som blir hiskligt roliga är givetvis de när alla går för att komma i mål som etta.

Project Cars
Oavsett vilken bil man kör så är det en härlig utmaning och att man måste bekanta sig med vrålåket.

Så för att sammanfatta Project Cars så ser jag den som det ultimata bilspelet för i år och som erbjuder en att fördjupa sig i en karriärsläge eller lättsamt bara plocka ett favoritrace samt spontat ta några race via live. Det är du och jag som spelare som väljer vad vi vill köra, Slightly Mad Studios har knåpat ihop en hejdundrans propert bilsimulator som faktiskt kör om sina konkurrenter och där med basta.

Totalt: [9,5]

Grafik: 10
Spelbarhet: 9