Alien, ja, ja, ja

Spänningen stiger medans jag sitter och bara säger ja, ja, ja det här kan vara det vi fans har väntat på. Alien: Isolation är utannonserat och ska komma sent 2014 till PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360 och PC. Det blir inte mindre drägel när jag väl tittar på en intervju med Clive Lindup från Creative Assembly som jobbar med spelet, för det som poängteras väl är att Alien: Isolation kommer vara hundra procent survival horror. Han berättar hur man under äventyrets gång kommer att utveckla sitt överlevande med saker och ting runt omkring sig, ser direkt en liknelse med The Last Of Us, bygg ett vapen, men skillnaden här är att jag kommer bara kunna hålla faran ifrån mig då jag fått reda på att man inte kan döda det.

alien

I spelet så kommer man mycket riktigt vara Ripleys dotter Amanda då hon har hört att USCSS Nostromo har sprängts, och att man har plockat upp någon som skjutit sig ut från den och som i sin tur har plockats upp och vaktas med bevakning på en rymdstation. Amanda bestämmer sig då för ta en resa till den rymdstation som kommer förhoppningsvis bli en mardröm för Amanda och mig. Av att beskåda från videon så är det klaustrofobi som man snabbt får en känsla av. Det är inte till ett brinnande helvete eller skrikande marinsoldater som springer omkring med hundra Aliens efter sig, utan det är mörkt och nertonat, rökeffekter rör sig som en dimma längs golvet i vissa rum, man ser att ett kaos har utbrustit, och nu är man där i efterhand. Ensam, ovetande med en ficklampa.

Det som också framgår är att det finns bara en Alien som stryker omkring och som har lämnat lite kvarlevor. Kan tänka mig att de är en fler som nu rynkar på näsan, men jag tror banne mig att det här kan vara det rätta typen av ett Alien-spel då man ska frukta monstret, och det kanske man inte riktigt gör när man är fulladdad med automatvapen upp till hakan. Jag menar, att verkligen få känna rädsla, att få ångest för att man måste ta den där mörka passagen för att ta sig förbi, att inför varje hörn försiktigt titta fram, att veta faran kan komma vartsomhelst ifrån, då den använder golv, tak och ventiler, att veta den 2,5 meter bjässen dödar allt som kommer i dennes väg.

Det som jag kan se så här på förhand och gillar skarpt är designen som påminner väldigt friskt om hur det såg ut i den första Alien-filmen som är i mitt tycke den bästa filmen av de alla, pure survival horror.

Som du säkert kan förstå så åker denna solklart med i listan på de spel som jag ser fram emot 2014.

Kommentera