SPELÅRET 2014

Tack för spelåret 2014

Tanken innan jul var – Nice, Peter fick ut en recension, jag har en i bakfickan, men, krockben, snubbel ansiktet rakt i backen. Åkte på en ruskig förkylning som utbröts sig under julafton och har sen den 24 december legat i 40 graders feberfrossa och torrhosta, ljuvligt må jag säga. Börjar sakta men säkert att återhämta mig nu och med det så passar jag att skriva av spelåret 2014 för min del.

Spelåret 2014 är snart över och i min smak så kan jag inte säga att man direkt har svämmats över med nya speltitlar, men däremot har vi fått en drös med omgjorda versioner från förra generationen och fler dimper in under 2015 vilket känns lite som med en bitter eftersmak. Med nya maskiner, då vill jag se nya spel och att man försöker lägga krutet från den nya hårdvaran och inte tramsa omkring med remakers, skärpning!


Årets överraskning utan tvekan var P.T. helt genialiskt, en spelbar teaser av ett kommande spel. Om du nu missat det måste du bara prova det. Du läser mer om allt via länken ovanför ”P.T.”

P.T.


 

far-cry4

En annan överraskning var Far Cry 4. Inte helt olikt Far Cry 3 men en helt ny värld att utforska i, och jag har minsann kört upp gevärspipan i arslet på varenda soldat från den kungliga armén tills jag slutligen satt pistolpipan mot självaste diktatorn Pagan Min av Kyrat. Det har varit en fröjd att utforska djurlivet och Kyrat i sin helhet, kravlat i grottor och bestigit bergen uppe i Himalaya. Jag tycker dock fortfarande Far Cry 3 är den bästa i serien, men Far Cry 4 satte sina spår i mig. Ett spel du inte får missa om du är fan till FPS med mer bombastisk-action-laddat äventyr.


 

Besvikelsen för mig i år då, jodå det såg bra ut på pappret lät bra när man pratade om det och med lockande trailers… Jag pratar om The Crew.

The Crew

Jag tror Ubisoft slog lite väl hårt på den stora trumman och hävdad sig att man lärt sig om misstagen innan, eller?!? Här summerar jag varför det inte är godkänt.

  • Gammal Grafik på omgivningarna
  • Fallerande spelkontroll
  • Ingen direkt spel-skillnad på bilarna
  • Går inte att spela om du inte är uppkopplad
  • Onlinestödet helt åt fanders
  • På tok för upprepande uppdrag till kampanjen
  • Buggit
  • Inget dynamiskt väder
  • Skrattretande effekt till levande värld runtomkring, gäller då människor och djur man ser längs vägen

Turn 10 kan pusta ut med Forza Horizon 2 som är snuskigt snyggt.


Årets spel 2014 för min del blir utan tvekan…

alien-isolation

Creative Assembly gjorde det som inte Gearbox Software kunde göra, att leverera nytt Alien-spel till skyarna.

Från första steget in i Alien Isolation till det sista så har jag suttit helspänd, dött ett flertal gånger på grund av ångest via att man campat för länge i ett skåp, eller att man prompt måste läsa på dataskärmar för att verkligen få veta sanningen om rymdstationen Sevastopol. Det som verkligen fångar mitt hjärta till spelet är att man fortfarande spelar på känslan ifrån den första Alien-filmen, en drös med detaljer och reflektioner som man kan tyda i spelet från filmen, grafik, spelkänsla och musik av högsta kvalitet. Utmärkt jobbat Creative Assembly!

Det känns även skönt att få hylla ett Alien-spel detta år då fadern Hans Rudolf Giger till monstret sorgligt nog avled i år R.I.P.

Giger

Och med det så tackar jag för detta spelår och blickar framåt mot spelår 2015 och hoppas på att vi kan få bli lite mer bortskämda nästa år. Spel som ligger i fokus ser du här under:

Till en början 😉

Kommentera